Raceday!!!
De dag begint deze keer vroeg, rond 04:00 uur, de spanning doet toch wat met je.
Lig nog even een uurtje te woelen maar ga er dan toch maar uit. Geleidelijk aan wordt de paddock wakker en komt er leven in de brouwerij.
Andre Vuurboom en Jim Elevelt zijn ondertussen ook al gearriveerd, dankzij deze toppers werd het mij wat makkelijker gemaakt om alles klaar te zetten voor en na het racen.
10:10 uur, de eerste kwalificatie
Het motortje stond er helemaal klaar voor (althans dat dacht ik). Vol spanning gaat het pak aan en klimmen we op de motor. Ik wist dat Mark van der Vegt een snelle jongen was dus moest ik daar maar achteraan. één iemand op de uitkijk om in de gaten te houden wanneer hij vertrok maar op moment dat er achteraan ging merkte ik dat de banden te hard waren, KUT!!!! Bandenspanning vergeten te checken, deze stond veel te hoog, net zo hoog als mijn bloeddruk op dat moment. Hop! net voordat we de baan opdraaien terug gereden naar de tent om de bandenspanning aan te passen.
Nu snel de baan op! Het gevoel met de motor was nog niet helemaal top, alles voelde erg onwennig. Gaandeweg de sessie kwam het juiste gevoel maar ik had moeite om de rust in mezelf en de fiets te vinden. Uiteindelijk heb ik de kwalificatie afgesloten met een 1:54,028, wel een pr maar niet tevreden. Deze tijd was goed genoeg voor P3.
Bij terugkomst de bandenspanning gecontroleerd, dit was 1.9bar voor en 2.0bar achter. Door de haast toch niet helemaal goed gegaan dus. Leermomentje.

René Kroeze kwam nog even langs met advies. Ik was te wild bij het aanremmen en schakelen. Meer algehele rust dus. Hij sloeg voor mijn gevoel daar ook de spijker op z’n kop, dus de focus op rust. Bedankt René.
11:00 uur, tijd voor een de masseuse.
Naast me stond de tent van de masseuse. Misschien kan een goede massagesessie er nog een paar seconden rondetijd afsnoepen. Na een flinke behandeling weer terug naar de tent.
13:15 uur, Kwalificatie 2
De brommer stond weer klaar en dit keer echt! Spion op de uitkijk om te zorgen dat mijn voorrijder Mark van der Vegt zou worden. Dit keer kon ik mooi aanhaken en had ik het gevoel dat ik redelijk bij kon blijven. Deze keer zat ik ook beter op de motor.
Het tempo gaat omhoog en we moeten een paar keer flink wat rijders inhalen. We reden met een man of 40 op de baan dus het was volle bak! Na een rondje of 5, 6 merkte ik dat de puf er een beetje uit was en kreeg ik erg veel last van mijn rechterbovenbeen. Inmiddels was Mark vertrokken, ik moest hem laten gaan. Hij was me op dat moment echt een tandje te snel. Einde kwalificatie 2 en een snelste tijd van 1:53,098. Vooruitgang!! Inmiddels waren er toch best wat mensen aanwezig, geweldig! De spanning stijgt en we gaan richting de wedstrijd.

16:15 uur!! RACE!!!! Het is zover.
Pak aan en hop, over de paddock richting het hek bij de pitstraat. De baan op voor een opwarmronde. We komen aan bij de startplekken, een 2e startrij met P6 voor mij, achter Mark. Links naast mij staat Dennis Hietbrink, de rest ken ik nog niet echt.
De lampen gaan aan het kabaal stijgt en…. UIT! Nou dat was een tegenvaller, de motor leek redelijk in te zakken bij het wegkomen, even dacht ik dat hij in de 2e versnelling stond maar dat was niet zo. Ik werd dus door een aantal motoren ingehaald, Kakzooi!!!
De eerste bocht had ik er weer 3 of 4 te pakken, maar toen plotseling code rood! Het was met de start helemaal misgegaan. Ik wist op dat moment niet wie, hoe of wat. We hebben daarna bij ingang pit 15 minuten tegen de muur staan wachten…. Nadeel is dat de banden koud werden.
Eindelijk mochten we weer verder, de race werd ingekort van 10 naar 8 ronden. Door de pitlane de baan weer op. Iedereen reed braaf door de pit en ik had het lumineuze idee om mijn banden op te warmen door een aantal keren gas te geven en te remmen tot einde pitstraat, scheelt toch weer iets.
Start nummer 2
De lampen gaan deels aan en weer uit, 4 man voor mij reageert dus ik denk gas erop… Na vertrek gingen de lampen weer aan, zag dat veel rijders twijfelden, uhhh, wat nu? Maar goed, beter wegwezen voordat het weer mis gaat. Sta immers wel redelijk vooraan als nummer 6 van 42.
Weer code rood!
We gaan de strubben door en ja hoor, weer code rood! Gvd! Hop! Naar de start posities. Het werd weer een herstart. OK, dan nog maar een keer lampen aan en weer UIT! Weer viel de motor bijna stil en werd ik links en rechts weer ingehaald, dit keer kon ik er niet zo snel veel terug pakken, in het eerste stuk wel een paar maar het gevoel is goed en we zitten lekker op de motor.
Ik kom achter Benny Teppers te rijden en man, man, man, wat heeft die man een tractie in die Honda! Ik kom er maar niet voorbij. Qua bochtensnelheid wel maar de rechte stukken en het uitaccelereren niet. Na een ronde of 4, 5 achter Benny te hebben gereden kreeg ik het dan toch voor elkaar. OK! En nu hoofd naar beneden en GAS erop!!!! Tandje erbij Polman! #komoppolman.
Dat lukt! ik zie 2 man voor mij dichterbij komen die toch inmiddels flink waren uitgelopen. Mijn gemiddelde rondetijden lagen rond de 1:53.
De ronden na het inhalen van Benny zet ik een persoonlijk record neer met een 1:50:208!! Ongelofelijk! Met de blik op oneindig die 2 man toch nog binnen kunnen hengelen in de laatste ronde dus geef nooit op!
Finish
En daar is de finishvlag, 4e!!! Op zich een hele mooie prestatie met toch wel iets een randje eraan. Er had meer ingezeten als ik de start niet had verprutst en daardoor niet 4, 5 ronden achter iemand vast had gezeten, maar goed, dat is racen!! Accepteren en doorgaan!!

Ik wil alle mensen die mij supporten en langs zijn geweest bedanken voor dit mooie weekend. Zonder jullie was het nooit gelukt! Uiteraard wil ik ook al mijn sponsoren bedanken en de mensen uit de club van 50/100!

Top gedaan. Heb genoten van je.
Dankjewel Martin, blij om te horen.
Op naar de volgende.
Tjonge, mooi verslag Clemens. Spanning voel je. Ook nog schrijftalent! Mooi hoe je steeds bijleert. Talent heb je! Nu finetuning! Motor en geest! Genoten. Thnx.
Dankjewel Henk! een heel mooi bericht.