De nacht verliep een stuk beter! Heb maar drie keer het luchtbed op moeten pompen om niet met m’n kont op de grond te hoeven liggen. De eerste bak koffie rond 06:00 smaakte me goed. Langzaam aan ontwaakt iedereen en komen er meer geluiden op het paddock, ik loop naar buiten en zie één en al grauwe lucht en veel regen, ‘als dat maar zo blijft’ dacht ik. De eerste vrije training begon om 10:00 uur.
Slicks of regenbanden
Eerst bij Alex Verbeek geweest om een paar gebruikte regenbanden op te halen. De baan was nog wel nat maar toch ook wel met een redelijk droog spoor daarom ook maar een ronde of drie de baan op gegaan om niet een goede regenband naar de bami te rijden. De motor voelde goed en we gingen daarna relaxt een bakkie doen. Vandaag zouden er ook nog een paar man langs komen, niet gedacht dat het er een stuk of 10/15 zouden zijn, mooi voor de extra spanning.

De baan ligt er lastig bij, te nat voor slicks en te droog voor regen. Het bleef lang miezerig. Gelukkig klaarde het toch nog wel redelijk wat op en na een zak patat en een vette frikandel kwam het zonnetje door. 15:40 uur de keuze gemaakt, we gaan voor slicks. De enige juiste keuze want het was zo goed als droog. Onder volle spanning het pak aangetrokken en klaar gemaakt voor de race. Dit zou de eerste droge race worden en ik verwachte dus een stuk langzamer te zijn dan de dag ervoor met mijn oude Yamaha R1.
De start
Dan de start… Ik kom bij de lampen goed van mijn plek, mijn reactiesnelheid was beter dan die van de groep voor mij maar na een meter of wat merk ik dat ik wel wat vermogen te kort kom en lopen ze bij mij vandaan. Gelukkig werd er redelijk vroeg geremd waardoor ik er sowieso een stuk of 5/6 voorbij kon in de haarbocht/maadijk. Snel had ik er al een stuk of 10 te pakken en dit ging gestaag zo door. Helaas komen ze mij op het rechte stuk met een redelijk tempo weer voorbij. Gelukkig ligt mijn rempunt wat later waardoor ik weer wat plekken terug kon winnen.
“De baan ligt er lastig bij, te nat voor slicks
en te droog voor regen“

Het tempo gaat nu omhoog. De nieuwe slicks zuigen zich vast aan het asfalt en het gevoel is super. De bochtensnelheid zit er ook redelijk in alhoewel ik geleidelijk een vervelende trilling aan de voorkant voel, vooral in de ramshoek. Dit werd na een tijdje zo erg dat ik daar echt verplicht iets moest inhouden.
Focus
Verder heb ik mij op de pijnpunten kunnen focussen (vooral uitkomen ramshoek en Maadijk Ossebroeken) wat er in resulteerde dat ik mijn pr kon aangescherpen met 2,5sec. Nieuwe tijd was 1:54.433 en er zat nog meer in, dat voelde ik duidelijk. Helaas, na ronde 4 kwam ik op de GT aan met een stuk meer snelheid dan de mensen voor mij. Ik kon nog net geen aanval inzetten. Jammer genoeg kon ik ze op het rechte stuk niet bijbenen. Bij de Haarbocht kom ik pas weer dichtbij en ik zag dat ze in een onderling gevecht waren verwikkeld dus Mijn R1 er omheen gestuurd, ik wil insturen naar Maadijk maar de 3e van de groep maakt een kleine beweging naar links en er was kort contact. Niets aan de hand, klein race incidentje en gewoon verder knallen. Bij Ossebroeken kon ik er mooi aan voorbij.
P9
Inmiddels aangekomen op P9! Zag er goed uit, helaas hield de motor nog geen 4 bochten verder plotseling in. Zo goed en kwaad als het ging nog 2/3 ronden wat geprobeerd en veel posities verloren. De motor gaf langzaam de geest, dus maar naar binnen. Eenmaal aangekomen bij de pitbox de motor direct uitgezet want de R1 begon duidelijk ook hard te roken en te stinken. Het incident had een lek veroorzaakt in de radiateur dus einde oefening.
Al met al een heel erg vet weekend gehad ondanks de tegenslagen. Ik heb veel geleerd op de baan en veel gelachen ernaast. Ik wil ook alle mensen bedanken die er waren komen kijken en supporten.
Clemens Polman
