Race verslag IDC Proclass1000 19-04-2025

Ok we maken ons op voor een weekend racen.
Een bus en caravan vol spul gaan we weer richting het TT circuit van Assen.

1 maal uitgestald is het klaar voor de keuring. @celal heeft al een paar dikke pizza’s besteld.
Wanneer ik weg wil merk ik dat de motor wat trager rond gaat bij het starten…. hmmm wanneer we goed door de keuring komen en ik terug wil naar de plek start hij bijna niet.
Rijden zet ik hem weg en laat hem heel even lopen. na een paar minuten uit te hebben gestaan wil ik hem weer starten…… DOOD!, god gloeiende het zal toch niet, de accu is nieuw dus was al bang voor wat anders.

Samen met Celal maar de boel loshalen. Spanningsregelaar gecheckt, die is het dus niet. 1 optie nog maar, dynamo!
Gelukkig had ik nog een bak vol ellende mee aan reserve onderdelen, en zo dus ook een reserve dynamo.
Deze er in geknutseld en hoppa we hebben weer 14volt!! lekker we kunnen weer racen. de sacherijnige harry de deur weer uit schoppen en tijd voor fun!.

inmiddels is het ook alweer 22:15 mooi optijd naar bed dan maar. Turbo henky (Djax) heeft het gelukkig ook opgegeven na een gevecht en ligt plat.
Good night.

Zo na een redelijk frisse nacht is het toch tijd om er uit te gaan, het is KOUD! maar het zonnetje breekt al snel door.
KOFFIE!!
We zetten de boel klaar. accu hele nacht aan de lader gehad en is weer vol, zadel er op en warmers eromheen.
tegen half 8 halen we de transponder op en dan is het wachten op Q1

Roy de Wilde en Rochella komen al mooi optijd langs, ook om mij te helpen.

Q1 09:25
Toch nog wel een koude baan maar we gaan naar buiten. Ik had mij voorgenomen om toch echt rustig aan te doen ook al lag de vorige crash niet aan mij zelf.
We rijden een 1:56 en rijden in alle rust een paar ronden. het gevoel aan de voorkant is niet top, de banden zijn goed dus het ligt aan mij zelf.

Q2 11:10
Het is een stuk warmer dus we kunnen en MOETEN een stukje meer aan gaan zetten. even het vertrouwen opkrikken en gasgeven.
He he het gaat een stuk beter vertrouwen komt langzaam weer en het tempo gaat de goede kant op. Toch was het voor mijn gevoel erg druk op de baan.
De voorkant ligt ook beter dan Q1. Door alle drukte kon ik wel wat uit rem acties oefenen. Na een paar ronden was de pit even weg dus rondje rustig om daarna nog een keer aan te zetten.
Helaas ging dit niet door 2x langs start finish en er kwam een groep mensen de baan op, te veel verstoring dus om aan te zetten. Ik neem denk ik de verstandige keuze om naar binnen te komen het is mooi geweest. Ik was al blij met de gedachten ik ga van start in de race.
Toen ik terug was kreeg ik te horen P8! en een 1:51,666 OW!! ik was blij verrast, mijn gevoel zat rond een hoge 1:53,xx lage 1:54,xx omdat de kwali nog niet helemaal klaar was ben ik nog gezakt naar een P10, jammer maar top 10 ik was er blij mee.
Nu was het tijd om alles nog even goed langs te lopen en NIEUW rubber onder die oude kroket van mij te schroeven. We gaan even een rondje op de step wat praatjes maken en kwam zo bij Edwin van Honeybee Racing, poah dat was even een zen momentje lekker in het zonnetje uit de wind weg van de drukte.
Ok nu is het tijd om weer terug te gaan naar de plek. Vincent Bijsterbosch en heel de famm is ook aangekomen. Jim Elevelt was inmiddels ook al gearriveerd.

RACE! 14:25
We maken ons klaar en in mijn moment komt Ronny Temmink nog even langs om een praatje te maken en succes te wensen.
De 3min hoorn gaat en het gerommel in het lichaam begint. We gaan laat van de plek hop snel de baan op.
Op de baan aangekomen haal ik als eerst de safty car in…. das gek dat heb ik nog niet eerder gehad. als we bij de startopstelling aankomen zie ik dat ik echt de allerlaatste ben….
Dat is lekker, weinig wacht tijd en dus warme banden, toen ik aankwam waar ik zou moeten staan zag ik iemand op mijn plek staan…. Rij 4 P10, hop weg aan de kant das mien plek.
We staan een paar tellen en de vlag word gezwaaid. Lampen aan en UIT!! hop GAS!!!! lekker we komen goed van de plek en kan er 2 voor de eerste bocht inhalen.
P8 de eerste bocht door. Toch eerst wat voorzichtig settelen op de baan en vooruit kijken. Toch heb ik nog wat voorzichtigheid in de eerste meters. Als we duikersloot uitkomen richting hoge heide kom ik wat dichterbij.
Ramshoek door en kom ik mijn eerst prooi tegen Erwin de Vries, iets langer op het gas en later in de rem. Hoppa P7 en door het vertrouwen op de voorkant komt volledig weer terug. Nu een dikke Duc voor de neus Nr 81… komt niet voor.
Op het rechte stuk richting de Haarbocht kan ik hem er uit remmen P6 en door. Nu hebben we Kevin Kleijer in het vizier. Als we achter elkaar door strubben gaan de veenslang op roep ik kom op KEVIN! waarom geen idee. Merken snel dat ik entree speed hoger had liggen dus moest er snel voorbij. maar ik had een kijk fout en moest in de rem om niet tegen het achterwiel aan te komen van Kevin.
Ook het uitremmen van Kevin was sterk, een paar keer klaar gezet om uit te remmen maar helaas. en kerl wat loopt dat kreng hard. opnieuw richting Stubben probeer ik een hogere lijn op te zetten en binnendoor te steken dit lukt P5. Na de veenslang op naar ruskenhoek pakt Kevin mij toch nog weer een keer in, gelukkig had ik een betere exit ruskenhoek en counter gelijk door. iets een verdedigende lijn dor stekkenwal en hop naar de volgende, we rijden nog op P5. Dit is Jan Kleijer .
Manderveen Duikersloot uitkomend loop ik hard naar Jan toe. vol de kraan open door hogeheide Jaaaaaaa shit net niet, kom net wat power te kort om er voorbij te durven, met een grom in de helm blijf ik er toch achter. Bij Ossebroeken loop ik er goed naar toe maar durf hem niet onderdoor te steken, denk dat dit wel had gekund. Exit strubben was niet helemaal top maar aankomend ruskenhoek rem ik er HARD naar toe zelf zo dat ik geen goede entree had. Maar na stekkenwal kon ik er naar toe rijden en een geslaagde uitremactie in kunnen zetten voor de bult.
P4!! Jaaaa podium in zicht GVD mak an het kan het zit er in. Arno Van Den Bosch rijd voor mij. Ook had ik het idee dat ik er goed naar toe liep. Maar met nog een 3/4 ronden te gaan dacht ik P1 en P2 is niet meer haalbaar dus een goed moment uitzoeken om P3 te pakken. Uitkomen GT krijg ik een dikke slapper op het stuur waardoor ik het liet gaan. maar na een 2 bochten zat ik weer op de kont jaaa dit moet lukken.
Maar dan…. Code rood NEEEE shit!! snel had ik in de gaten dat het een P4 was en zal blijven. nu maar hopen dat wat er gebeurd is voor de mensen mee valt. achter op de zuidlus zie ik Jan willen en Robin liggen.. Shit. hopen dat het mee valt maar het zag er niet goed uit.

Terug bij de tent was ik toch opgelucht dat we dit hadden bereikt met toch niet al te veel meters in de benen.

Wederom ben ik IEDEREEN dankbaar voor die met mij mee rijd en dit mogelijk maakt. het is nogsteeds een droom die ik na kan leven in team budget.

@volgers
@uitlichten

Ik wil al mijn sponsoren bedanken voor het mogelijk maken.
GAS op die lolly

Clemens Polman

Learn More →